Första lådan färdig sedan 1,5 vecka tillbaka, växer bra

IMG_2282

Nya lådan med vattentunnan (som ska flyttas så den döljs bakom några buskar och spraymålas grön med löv mönster på så den blir helt kamouflerad) samt skylten som istället ska flyttas fram närmare gångvägen och uppdateras. Det jobbigaste med att bygga denna låda var att gräva ner några cm där fram och bygga upp 30-40 cm där back för att få den helt jämn (bekräftat med vattenpass!), men tillslut så gick det  bra.

IMG_2289

Hörn där man ser det rejäla franska skruvarna (10 mm tjocka, 120 mm  långa), skruvade igenom fyra hörn skarv bitar för att jag glömde att reglarna skulle varit 3045 mm och inte 3000 mm långa och jag är för fixerad vid att lådan ska vara 9 kvm och inte nästan 9 kvm stor. Att för borra hälften av hålen på en pelarborr i skolan var dock en fördel.  Här syns också en av mina sol-lampor som lyser upp lite granna på kvällen. De kostar bara 10 kr st på Jula så jag fulla hela skogen med små upplysta stigar.

IMG_2272

Smultron i blom i lådan, dessa är för odlade jättesmultron som jag drivit upp från frön, men i den andra halvan har jag vildfångade smultronplantor istället. jag ser redan fram emot att mumsa i mig bären!

IMG_2258

Rabarberplanta ifrån min svärmor Kerstins kolonilott. ser ut som ett träd ifrån en annan planet, jag e ganska nöjd med fotot. Man kan ana Physalis plantor i bakgrunden.

IMG_2267

Physalisen stormtrivs trots kylan. Här syns en blomma, men flera plantor har redan frukter som hänger och mognar i sina papperstält.

IMG_2261

Blommande Chili med oskarp byggställning i bakgrunden. Takpannorna och vissa fasadplattor håller på att bytas, hantverkarna borrar gärna i betongen en meter ifrån min säng vid sju på morgonen, men det låter som dom borrar i mitt huvud. Sömn – hej då. Men Chilin ser jag fram emot!

IMG_2254

Körsbärsblommor på träd som jag tog ifrån ett skuggigt snår och planterade i min soliga låda.

IMG_2275

Stickling av vinbärsbuske tagen utanför mitt barndomshem på Holavedsvägen, har tagit sig bra och fått rötter.

IMG_2196

Bra överblicksbild av lådan. Tack för hjälp av byggandet ska gå till Eva vars hästs skit gödslat denna låda (samt arkitekt snubben som äger gården där hästen står), till Valentin som hjälpte till att skyffla och köra skiten hit samt kratta ihop löven som håller jorden lucker, samt till Jonas som hjälpte mig att måla brädorna. Nu är en låda klar, två lådor kvar att bygga (fast jag har redan kapat och målat brädorna i alla fall).

//Nikolaj

Leave a Reply

